Konditionsträning

Det finns många sätt att förbättra din kondition på. Det mest klassiska är kanske att börja springa. Som tur är så förbättrar all träning som höjer din puls och utmanar dig även din kondition.

Intervaller

Om du gillar att löpa och vill få ännu bättre kondition, prova att lägg till intervaller i din löprunda. Genom att variera hastigheten så får du mer utmaning i din löpning. Prova till exempel att springa 30 sekunder snabbt och 30 sekunder i joggingtempo. Om du är nybörjare på att springa kan du växla mellan att gå och springa. Testa dig själv och öka efterhand när du orkar mer.

En annan utmaning är att springa i uppförsbackar. Hitta en lagom brant backe och spring uppför och gå eller jogga ner. Då får dina ben jobba ordentligt och pulsen kommer stiga rejält!

Glöm inte att värma upp

Givetvis är det viktigt att alltid värma upp innan du ska träna. Minst 5-10 minuter och så pass intensivt att du blir varm och svettig. Då hinner kroppens leder mjukas upp och bli redo för hårdare belastning. Att träna utan uppvärmning riskerar skador och överbelastning i muskler och leder. Vi har skrivit mer om vanliga idrottsskador här.

Helkroppsträning- för din konditions skull

Tränar du redan på gymmet och vill få bättre kondition genom ditt vanliga gympass, så är det ett jättebra tips att lägga in aktiv vila istället för att bara sitta och vänta mellan övningarna. Kör en aktiv övning i 30-60 sekunder mellan dina övningar så stiger pulsen. Exempelvis springa på plats, höga knän, saxa, boxa i luften och. Du kan variera med alla möjliga snabba övningar, men tänk på att växla mellan att aktivera överkropp och underkropp.
Intensiv helkroppsträning ska göra dig trött och slut – det är då du vet att träningen tar ordentligt.
Ett annat alternativ är att köra ditt gympass som vanligt, men lägga till en eller två intensiva 10-minutare på löpbandet, cykeln eller roddmaskinen under ditt gympass. Då får du upp pulsen emellan, och du kommer märka att din kondition blir bättre på några få veckor.