Undvik vanliga idrottsskador

Det finns några grundläggande saker som kan hjälpa till att undvika risken för skador för den som idrottar regelbundet. Det är viktigt att alltid vara ordentligt uppvärmd innan träning eller match. När det gäller knäskador är det också viktigt att muskelstyrkan i främre och bakre lårmuskeln är förhållandevis likvärdig.

Nedan följer några av de vanligaste idrottsskadorna, särskilt inom fotboll. Skulle du ha drabbats av någon av dem behöver du inte vara orolig – hjälp finnas att få. I första hand bör du vila, men en naprapat kan också hjälpa dig med din rehabilitering, dels genom behandlingar och dels genom att hjälpa dig med övningar. Det är nämligen viktigt att stärka de svaga muskler som orsakades skadan.

Sträckningar

Det långa träningarna kan lätt leda till att man sträcker en muskel. En simpel sträckning är inte speciellt farlig, men beroende på vilken muskel som man sträcker kan det vara svårt att fortsätta träna, eller ens vara bekväm till vardags.

När man har sträckt sig gäller det att försöka få ned svullnad och inte använda muskel så mycket under de första dagarna. Värktabletter hjälper till att få vardagen att fungera, men tills sträckningen har läkt borde man hitta andra sätt att träna. Om man ignorerar smärtan kan sträckningen bli mycket värre och utvecklas till en riktig skada.

Löparknä

Vid löparknä, iliotibialbandssyndrom (ITBS), är problemet en inflammation på bindvävshinnan som stabiliserar knäet. Den kännetecknas av en stickande smärta i knäet eller ibland i hela lårets utsida. Ofta beror det på överträning, men kan också uppkomma exempelvis vid intensiv löpning i backar. Nästan alla som drabbas blir bra av stretching, vila och sjukgymnastik. I undantagsfall kan det behövas en kortisoninjektion eller operation.

Förebygg

Löparknä går att förebygga med hjälp med hjälp av skor som ger extra stöd vid för höga eller låga fotvalv. Det är också viktigt att undvika för hård träning av det slag som ledde till besvären, samt att stretcha utsidan av benet och ha en bra muskelbalans.

Fotledsvrickning

Vrickning uppkommer oftast efter att spelaren har trampat snett och vridit foten inåt. Skadan leder till smärta och svullnad nedanför och framför yttre fotknölen. Det är ledbanden som har tänjts ut eller gått sönder. Om skadan är stor kan fotleden kännas instabil även en lång tid framöver.

Behandling

När skadan har uppkommit bör fotleden vila, kylas och lindas hårt för att stoppa en eventuell blödning. Därefter lösare tryckförband i 1-2 dygn. Foten bör vara i högläge de första två dygnen. Rehabilitering genomgörs med exempelvis en naprapat och tränar upp styrka och koordination genom att successivt öka belastning och rörelseträning.